Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen
Vind je jouw vraag hieronder niet terug? Neem dan gerust contact op met ons via webshop@voedselbankarnhem.nl
Waarom willen jullie donaties in natura?
Voedselbank Arnhem wil graag de voedselpakketten kunnen aanvullen met gezonde producten die de mensen anders niet, of niet zo vaak, zouden krijgen. Het gaat dan bijvoorbeeld om zuivelproducten, groenten en fruit.
Wordt mijn donatie daadwerkelijk gebruikt voor de inkoop van het product dat ik ‘besteld ’ heb?
Ja, je donatie wordt altijd gebruikt voor de inkoop van producten. Bereiken we het doelbedrag niet? Dan stellen we de inkoop van het product uit totdat er genoeg donaties zijn om alle voedselpakketten in de regio van het product te voorzien. De week waarin het product wordt uitgedeeld, kan dus wel opschuiven in de tijd. Je donatie blijft in dat geval gereserveerd staan.
Bij wie kopen jullie de producten in?
Wij kopen in bij ondernemers met de beste prijs op dat moment. Zo krijgen wij het maximale voor onze klanten.
Wat doen jullie met het geld als de prijs van het product bij inkoop goedkoper uitvalt?
In onze donatiewebshop ‘koop’ je producten die je niet krijgt toegezonden. Je schenkt daarentegen het aankoopbedrag aan de Voedselbank en wij kopen het product vervolgens in voor de voedselpakketten. De prijzen in de webshop zijn dus afgeronde, geschatte bedragen die enigszins kunnen afwijken van het bedrag dat we daadwerkelijk betalen bij inkoop van het product. Wanneer er geld overschiet van de donaties, kopen we in de regel iets meer van hetzelfde product.
Kan ik het bedrag dat ik gedoneerd heb als gift aftrekken bij mijn belastingaangifte?
Je ontvangt als je je mailadres invult een bevestigingsmail van je donatie en het ANBI-nummer van de Stichting Voedselbank Arnhem. Omdat wij een ANBI-instelling zijn, is je bijdrage als donateur onder bepaalde voorwaarden aftrekbaar bij de aangifte inkomstenbelasting. Zie voor meer informatie de Belastingdienst en de pagina Word donateur van de Voedselbank.
Kan ik een factuur ontvangen?
Ja, als je een mail stuurt naar webshop@voedselbankarnhem.nl met het verzoek om een factuur te ontvangen en vermelding van je bestelnummer, dan sturen wij je een factuur toe.